حس بویایی

  • ۰
  • ۰

آروماتراپی یا رایحه درمانی در طول دهه اخیر مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است و در این میان، رایحه درمانی به وسیله شمع، جایگاه خاصی را به خود اختصاص می دهد. شمع، علاوه بر اینکه یک منبع نور و گرمای زیبا به شمار می رود، می تواند خیلی خوب از عده رایحه درمانی برآید. این شمع ها می تواند حسی رمانتیک و زیبا به شب بدهند و نوعی احساس آسایش و آرامش را در خانه متساعد کنند. ما شمع را در مراسم مذهبی و در بسیاری دیگر از برنامه های خود به کار می بریم زیرا این وسیله تزئینی زیبا می تواند به خودی خود به انسان آرامش و لذت را هدیه کند. البته شاید کلمه «رایحه درمانی» یا «آروماتراپی» را روی بسته بندی انواع شمع مشاهده نکنید ولی همان شمع های معمولی نیز گاه با رایحه های دلنشین تهیه می شوند. در غیر این صورت نیز می توانند با استفاده از انواع روغن های معطر گیاهی آن را تبدیل به شمع آروماتراپی کرد. تنها کافیست چند قطره از روغن مورد نظر را روی شمع بچکانید و اجازه دهید حرارت شمع، عطر آن را به اطراف پخش کند و حس آرامش بخش آن را در محیط گسترش دهد.

نوع شمع

برای اینکه بتوان از یک شمع برای رایحه درمانی استفاده کرد، نوع موم آن اهمیت خاصی پیدا می کند. شمع هایی که از موم هایی ساخته شده اند که هنگام سوختن مواد سمی به اطراف پراکنده می کنند، مثل شمع های پارافینی معمولی، برای رایحه درمانی مناسسب نیستند. در عوض موم زنبور عسل، سویا و دیگر موم هایی که پایه گیاهی دارند، بهترین انتخاب برای این کارند. این نوع موم ها اغلب نرم هستند و به همین دلیل درون ظرف های مخصوص ریخته می شوند.

نکاتی برای خرید شمع طبیعی

وقتی می خواهید شمعی مخصوص آروماتراپی خریداری کنید، حتماً نوشته روی برچسب آن را بخوانید. دقت کنید که نوع موم این شمع چیست و بهتر است بدانید که این شمع ها باید تنها با عطرهای گیاهی طبیعی و روغن های گیاهی معطر شده باشند نه روغن های مصنوعی و شیمیایی.
ـ شمع باید از مواد صددرصد طبیعی ساخته شده باشد (هیچ ماده مصنوعی در شمع نباشد)
ـ عطر این شمع ها باید از روغن های گیاهی باشد.
ـ جنس موم باید از سویا باشد.
ـ به هیچ وجه پارافین در ساخت آن به کار نرفته باشد.


جایگزین شمع

از آنجا که پیدا کردن شمع های کاملاً طبیعی ممکن است سخت به نظر برسد، می توانید به جای شمع، از وسایل دیگری برای آروماتراپی استفاده کنید. امروزه ظروفی مناسب این کار در بازار یافت می شود که در این ظروف، جای خاصی برای قرار دادن شمع معمولی تعبیه شده است و در قسمت بالای شمع، سطحی قرار می گیرد که می توان روغن گیاهی معطر و مناسب را در آن ریخت. حرارت شمع باعث انتشار عطر و البته تاثیر احساسی آن در فضای محیط می شود.

انواع عطر در شمع ها

هیچ چیز در دنیا نمی تواند مثل عطر خالصی که از گل ها، انواع چوب و میوه ها گرفته می شود، روحیه تان را عوض کند و به آن طراوت ببخشد. علاوه بر این، این عطرها خاصیت درمانی هم دارند و به خوبی استرس و فشار عصبی را بهبود می بخشند.
این عطرها به دو صورت تهیه می شوند؛ یا به صورت تکی یا به شکل ترکیبی، یعنی مخلوطی از دو یا چند عطر و روغن معطر گیاهی در ادامه مطلب به برخی از شمع های تک رایحه اشاره می کنیم.

شمع با رایحه چوب سدر

سدر رایحه ای گرم و زمینی دارد و از آن به عنوان دارو استفاده می شود. این شمع برای ایجاد محیطی آرامبخش و هنرمندانه مناسب است. مصریان باستان از چوب سدر برای تهیه لوازم آرایشی، عطر و دارو استفاده می کردند. سابقه استفاده از این گیاه به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد می رسد.

شمع با رایحه دارچین

دارچین رایحه ای تحریک کننده و تند و هوشیار کننده دارد و حس گرم و پراحساسی را در محیط ایجاد می کند. روشن کردن این شمع در طول روز برای از بین رفتن خستگی و خواب آلودگی توصیه می شود. درخت دارچین از ۴۰۰۰ سال پیش تاکنون در چین کشت می شده و مورد استفاده قرار می گرفته است. مهمترین مورد استفاده این درخت به خاطر خاصیت دارویی آن است.

شمع با رایحه سیر

شاید عجیب به نظر برسد اما شمع سیر هم طرفداران خاص خود را دارد. سیر، رایحه ای تند در عین حال شیرین و گرم دارد و از قدیم به عنوان یک مسکن از آن استفاده می شده است.

شمع با رایحه اوکالیپتوس

اوکالیپتوس، انرژی بخش و ضدعفونی کننده است و به عنوان رایحه ای برای نظم بخشی به افکار از آن استفاده می شود. علاوه بر آن عطر اوکالیپتوس سرفه را بهبود می بخشد و علائم سرماخوردگی را کم می کند.

شمع با رایحه بنفش کوهی

بنفش کوهی عطری آرامش بخش دارد و ذهن و قلب را آرام می کند. این گیاه را رایحه مخصوص به خود، فشار عصبی را کاهش می دهد و احساس افسردگی یا درگیری ذهنی را برطرف می کند.

شمع با رایحه پرتقال

پرتقال، رایحه ای خاص و دل انگیز دارد که روحیه را متعادل می کند و به آرامش روح و حفظ تعادل روانی کمک می کند. استفاده از رایحه این میوه پرخاصیت به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد.

شمع با رایحه نعناع

نعناع، رایحه ای ضدعفونی کننده و هوشیار کننده دارد و احساسات شدید را آرام می کند. از طرفی، رایحه این گیاه خوشبو، خستگی ذهنی را برطرف می سازد. نعناع از دیرباز توسط مصریان باستان یونانی ها، رومیان و یهودیان مورد استفاده طبی قرار می گرفت.


شمع با رایحه اکلیل کوهی

اکلیل کوهی یا رزماری خاصیت درمانی زیادی دارد. از جمله، خاصیت روحیه بخشی و انرژی زایی. گفته می شود که این گیاه، خلاقیت را بالا می برد و از طرف دیگر، دستگاه تنفسی و سینوس ها را پاک می کند. اکلیل کوهی از دیرباز با حافظه در ارتباط بوده است به طوری که در میان یونانیان باستان، رسم بود که دانش آموزان و دانشجویان برای بالا بردن قدرت حافظه خود، حلقه ای از اکلیل کوهی به گردن می آویختند.

شمع های آروماتراپی روشن کنننده ذهن

این شمع ها که به روشن کننده ذهن معروف هستند، از ترکیبی از رایحه های روغن های اوکالیپتوس، نعناع و اکلیل کوهی ساخته می شوند. این ترکیب خنک کننده، سینوس ها را باز می کند و تمرکز را افزایش می دهد و برای درمان خستگی روحی و روانی موثر است. دانشمندان ثابت کرده اند که روغن نعناع و اکلیل کوهی امواع بتا در مغز را افزایش می بخشد و در نتیجه سطح هوشیاری فرد بالا می رود.

شمع های آروماتراپی خوای های شیرین

خواب های شیرین ترکیبی آرامش بخش از روغن های استوخودوس، علف لیمو و مرزنجوش است و بسیار پرطرفدار است. این شمع ها برای آرام کردن استرس، بالا بردن روحیه و ایجاد تعادل روحی مورد استفاده قرار می گیرند و خوابی آرام به شما هدیه می دهند.

شمع های آروماتراپی عشق

این شمع ها از ترکیب استوخودوس، گیاه پچولی (نعناع هندی) و روغن چوب گل سرخ ساخته می شوند و محیط را آرام و رمانتیک می کنند. این شمع ها بی نهایت آرامش بخش هستند و استرس را از بین می برند.

شمع های آروماتراپی دنج و راحت

این شمع ها از روغن های گیاهان سبز، دارچین و جوز هندی تهیه می شوند و احساسات سرد زمستان را از بین می برند و نوعی گرمای دلچسب به محیط می بخشند.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی